Kirsten van Teijn: een geslaagde try-out (verslag)

geplaatst in: Klifhangers | 0

Vooraf was ze wat nerveus, maar op 2 november speelde Kirsten van Teijn een geslaagde try-out van haar nieuwe programma Nobel. Na haar afstuderen in 2013 aan de kleinkunstopleiding van de Bossche Koningstheateracademie, voerde ze langs de theaters met Heilloos (2015) en Zalf (2017).

Met haar derde programma Nobel maakt ze ook weer gebruik van haar scherpzinnige, soms wat brutale kijk op het leven. Ze opent met het verhaal van haar welgestelde ouders, waarin het hen vanuit materialistisch oogpunt aan niets ontbreekt. Maar ze miste wel de liefde van haar ouders, die altijd druk waren met hun carrières… en de uiteindelijke scheiding. Maar dat was volgens Kirsten niet zo gek, want ruim 40% van de huwelijken strandt. Het lijkt haast een modeverschijnsel; een wereld waar mensen als lege hulzen ronddolen. Gestrest en uitgeblust door het gejaagde leven, waarin er nauwelijks meer plaats lijkt te zijn voor intimiteit. Je voelde het publiek denken: hoe zit dat eigenlijk bij mij?

We worden beheerst door social media, zoals Instagram. Waar we ons van de mooiste kant laten zien, lachend en succesvol. Smile… allemaal fake. Volgens Kirtsen moeten we weer leren aarden, de poten weer in de klei. Het hoeft niet perfect. ‘Het mag best ook eens mislukken.’ Een hilarisch stukje volgt met een verhaal over haar vrienden die bij haar weer de batterij komen opladen in haar (opvang)-huisje in een Brabants dorp. Daar horen ze ten minste koerende duiven en ruiken ze de natuur.

Ook de stambomen van de families Nobel en Van Teijn komen langs. Waarin ze uitlegt dat haar grootouders best agressieve, gewelddadige mensen waren. Ze grijpt de kans om daar afstand van te nemen en het anders te doen.

Al met al behoorlijk zware thema’s. Gelukkig waren daar de welkome prachtige, soms breekbare liedjes, ondersteund door de tonen van de wat vuige en veelzijdig instrumentalist Leon Sibum. Samen met haar prachtige stem werden het fantastisch verzorgde songs, die niet zouden misstaan in een hitparade.

En dat was tegelijktijdig ook haar kracht in deze try-out, waarin ze soms nog even zocht naar de tekst. (Waar ze overigens een ook weer een grappige draai aan wist te geven). Hoewel het een goed neergezette cabaretvoorstelling was, zouden een aantal zware thema’s misschien wat plaats moeten maken voor wat luchtiger grappen. Het schuurde soms wat te veel naar mijn zin. Maar Kirsten zal vast nog wat schaven voor de première om er een meer (dan) complete voorstelling te maken. Gaat zeker goed komen met dit talent uit Heiloo. Absoluut genoten van deze voorstelling!

Petro

Foto’s: Tim Alstadt

KIRSTEN-VERSLAG-KLIFHANGERS